neljapäev, august 04, 2005

Kuhu kadus juuli?

Viimasel ajal, see on siis pärast Kaukaasias mägedes käiku, pole olnud erilist kirjutamistuhinat. Elus justkui toimuks ühtteist ja mõni mõtegi juhtub aegajalt ära eksima peakolus toimuvate juhuslike lühiühenduste vahele, aga üldiselt on tunne, et polegi nagu midagi öelda. On nagu on ja nagu on, nii on hea. Mul tuleb üha paremini välja meditatiivne mitte mõtlemise harjutus. Kui ära unustada, et mina olen see, kes eemalduva rongi mürinat kuuleb, võib hoopis samastuda eemalduva rongi mürinaga. Ei, ma ei tarbi mõnuaineid, ei praegu ega põhimõtteliselt mitte...Õnneks on mul niisama ka piisavalt hea kujutlusvõime...

Et siis august...See suvi on läinud ruttu ja ka seda võis ette arvata. Kolm nädalat juulist oli lumi maas. Jällegi Kaukaasias. Ma polnud ennast moraalselt ette valmistanud sellise hulga lume tajumiseks oma silmades ja talla all ja saapa sees veeks sulanuna. Aga seal ta oli. Kõikjal, kus kõrgus 3000 meetri kanti jõudis ja selle ületas - lumi juulikuus. Mõtlen siin praegu, et ma peaksin ikka endale ka mälestuseks kirjutama, kuidas kõik seal kaugel Kabardini-Balkaria vabariigis oli. Must ei olnud seekord asja, et jooksvat päevikut reisil pidada. Lihtsalt, sobivaid momente kirjutamiseks eriti ei leidnunud. See on see suure kambaga käik.

Nüüd pole järel ei lund ega mägesid. See-eest on näiteks Hiiumaa, kus sai nädalavahetusel käidud ja asjalikuma poole pealt Hirmuste küla päevadest osa võetud, üks rätik maalitud, ühe peldiku ehitusel osaletud, paaris nõuka ajast jäänud kaevikus ukerdatud ja miski torni otsa ronitud, võõra rattaga sõidetud, mustikaid ja maasikaid põske pistetud ja vana eestlaste kombe kohaselt ühtteist ka jumalatele ohverdatud märjukest maha valades ja konte lõkkesse visates. Kõpu kandis on nii ilusad metsad. Annavad Kaukaasiale silmad ette. Pikad sihvakad punakaspruunide tüvedega männid ja puhas alusmets...meri...

Minu vana-vanaema Anni kasvas ülesse sealsamas Kõpus, Suureranna külas. Vaevalt, et ta oli blond saare neiu. Ma pole kunagi temast ühtegi pilti näinud, aga pigem usun, et ta oli selline paras röövlitüdruk. Röövlitüdruk Anni Lauri. Kasvas suureks ja läks mandrile mehele. Kui palju temast minus edasi elab? Kusagil DNA keerdudes ikka on midagi peidus ja ehk isegi midagi hulga eksootilisemat veel kui legendid Lauride esivanema kohta paika peavad. Milline oli see tüdruk, kellele keegi krahv de la Gardie lapse tegi? Kui noor ta siis oli ja kui blond või brünett või siresäärne ja naerusuine? Kui palju tõtt selle taga on? Ilus legend niisamagi...

Sildid: