pühapäev, märts 12, 2006

Paella, cava, Jaume ja muu Hispaania värk

Reedel susserdasin suure vaevaga kokku hispaania keelse emaili oma espanjooli õpingukaaslastele: Hola, así pues, nosotros nos encontramos hoy en 18 00 delante de Infolaud en Kristiine Prisma para hacer paella... ¿Sí?... Jaume, meie sinisilmne hispaanlasest ...parandus ... kataloonlasest õpetaja vastas selle peale "Molt be..." mis siis on kataloonia keelest kastellaani keelde ümber panduna muy bien ja sellest ma järeldasin, et ju ma siis väga palju vigu ei teinud.
Sedasi jah, hispaania keel on tegelikult kastellaani keel ja kataloonlastel on oma keel ning oma identideet ja üldse tahaksid nad rohkem iseseisvust. Kui see Jaume teha oleks, siis õpiks me tõenäoliselt kõik hoopis kataloonia keelt. Igal juhul on tunnid alati üsna lõbusad vaatamata grammatica durale. Klassi sisenemiseks tuleb minna läbi soome keele tunni. Nagu ItaRiina tabalt kirjeldas situatsiooni - õpilane vastab tõsiselt ja pingutades õpetajale veerides kokku depressiivset soome keelset sõna - hautausmaa, ja siis kostab kõrval olevast hispaania keele tunnist vali ha-ha-ha naer ja muu möll. Sedasi siis...
Jaume andis meile viimasel ajal muudkui igasugu toitudega seotud tekste lugeda. Mina hakkasin selle peale vinguma, sest et mul oli õhtuks enamasti kõht tühi ja üldse polnud erutav igasugustest hõrgutistest lugeda. Nõnda siis olid ühed aktiivsemad espanjooli studendid viinud Jaume nii kaugele, et ta neile paellat valmistas. Üritust taheti korrata ja nii õnnestus mul ka kampa end mahutada. Selle va paella möllu tagajärjel lõhnab mu pisike kodu siiamaani kergelt kala praadimise järele.
Esiteks siis see va paella pann - see peab olema selline suuuur ja madal. Nii suur, et kõik pliidi neli auku tuli sisse lülitada ja siis pann nelja raua keskele asetada. Pann oli pärit eelmise sajandi algusest pakun. Hispaanlasest peakokk tundis end minu köögis muidugi maru koduselt ning kõik minu noad said hävitava kriitika osalisteks. Aga saime hakkama. Kahjuks oli kokkasid liiga palju. Nõnda ei saanudki ma täit ülevaadet paella tegemise saladusest. Aga ma kujutan ette, et see käis umbes nii - kuumutad pannil õli, paned juurde hakitud sibula, tomatid, paprika, küüslaugu ja mereannid nagu korimata krevetid ja pisut lõhe või muu kala ja siis vett ja riisi ja siis see muudkui valmib aegajalt segades ja levitab mõnusat lõhna. Valmimise ajal tuleb muidugi veini juua ja hispaania muusikat kuulata, muidu ei tule õige paella. Mm.....aga paella sai hea ja sinna juurde sai kuulda ka sellest, kuidas Jaume siia kõledasse kolkasse ära eksis, et Opus Dei eksisteerib päriselt ja üldse mitte ainult Da Vinci koodis... Ses mõttes oli ikka üks parimaid hispaania keele tunde. Nii mulle täitsa meeldib. Õhtu lõpuks oli öö käes ja kõik osalised üsna veendunud Hispaaniasse minekus.

Hm, ma ei mäleta jälle, mis homseks teha oli... mingid jubedad grammatika harjutused nagunii...

Sildid: